Peran Literasi Keuangan dan Literasi Digital dalam Meningkatkan Kinerja UMKM
DOI:
10.33395/owner.v7i2.1404Keywords:
Keywords : Financial Literacy, Digital Literacy, MSME PerformanceAbstract
The purpose of this study is to determine the relationship between financial literacy and digital literacy on the performance of MSMEs. This study uses a quantitative approach method through the distribution of online questionnaires. The population in this study is all MSME actors in Luwu Utara Regency, specifically in Masamba District. The sampling technique used is random sampling, namely random sampling based on a predetermined sample. The sample size was taken based on 10 times the calculation of the number of sample measurements and obtained a sample size of 100 samples. The analytical method used is linear regression analysis. The results of this study obtained information that financial literacy and digital literacy have a positive and significant effect on MSME performance.
Downloads
Plum-X Analityc
References
Alhamdi, R. (2018). Pengaruh Kompetensi Dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Moderasi Di Patra Semarang Convention Hotel. Jurnal Pariwisata Pesona, 3(1), 130–137. https://doi.org/10.26905/jpp.v3i1.1877
Amelia, S. R., Fitriana, A., & Akbar, D. (2022). Jurnal E-Bis?: Ekonomi Bisnis Literasi Digital Dan Literasi Keuangan Wirausaha Wanita Dalam Pengelolaan Bisnis Online Pada Pertumbuhan Ekonomi Daerah Kabupaten. 6(2), 426–437.
Firmansyah, D., Suryana, A., Rifa’i, A. A., & Dr, D. (2022). Pmd (Pelatihan Media Digital) Sektor Usaha Mikro Dan Kecil Handycraft Bambu Di Kaa Sukabumi Guna Meningkatkan Pemasaran Online Berbasis Marketplace Di Era Ekonomi Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(10), 2805–2816.
Fitriasari, P., Himawan, B., Yanida, M., & Widyatama, A. (2021). Apakah Literasi Keuangan Dan Inovasi Digital Mampu Meningkatkan Kinerja UMKM Saat Menghadapi Covid – 19? Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 11(2), 195–202. https://doi.org/10.37859/jae.v11i2.2833
Garzoni, A., De Turi, I., Secundo, G., & Del Vecchio, P. (2020). Fostering digital transformation of SMEs: a four levels approach. Management Decision, 58(8), 1543–1562. https://doi.org/10.1108/MD-07-2019-0939
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks. Sage, 165.
Hamid, R. S., & Patra, I. K. (2019). Pengantar Statistika untuk Bisnis dan Ekonomi.
Hasibuan, R. R., & Pratiwi, A. R. (2021). Anteseden Repurchase Intention Aplikasi Shopee Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi Di Kabupaten Banyumas. Tirtayasa Ekonomika, 16(2), 253. https://doi.org/10.35448/jte.v16i2.10514
Iko Putri Yanti, W. (2019). Pengaruh Inklusi Keuangan Dan Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Kecamatan Moyo Utara. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1). https://doi.org/10.37673/jmb.v2i1.305
Kasendah, B. S., Wijayangka, C., Bisnis, P. A., Komunikasi, F., & Telkom, U. (2019). Kasendah literasi keuangan. 3(1), 153–160.
Octavina, L., & Rita, M. (2021). Digitalisasi umkm, literasi keuangan, dan kinerja keuangan?: Studi pada masa pandemi Covid-19. STIE Perbanas Press 2021, 11, 73–92. https://doi.org/10.14414/jbb.v11i1.2552
Pakidulan, U. S., Setiawan, T., Susetyo, D. P., & Pranajaya, E. (2021). Edukasi Literasi Digital: Pendampingan Transformasi Digital Pelaku UMKM Sukabumi Pakidulan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(7), 1599–1606.
Rosa, Y. Del, Idwar, I., & Abdilla, M. (2022). Literasi Keuangan dan Literasi Digital UMKM Kuliner Kota Padang Sebagai Penggerak Pemulihan Ekonomi Masa Pandemi Global Covid 19. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 24(1), 242–258. https://doi.org/10.47233/jebd.v24i1.352
Saepuloh, D., Firmansyah, D., Susetyo, D. P., & Suryana, A. (2022). Quadruple Helix Collaboration Concept As An Economic Recovery Solution After COVID-19. Economica, 10(2), 1–14. https://ejournal.upgrisba.ac.id/index.php/economica/article/view/4636
Sari, L. R., & Sugiyono. (2016). Pengaruh Npm, Roe, Eps Terhadap Return Saham Pada Perusahaan Farmasi Di Bei. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, Vol.5, 1–18.
Septiani, R. N., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16
Setyaningsih, R., Abdullah, A., Prihantoro, E., & Hustinawaty, H. (2019). Model Penguatan Literasi Digital Melalui Pemanfaatan E-Learning. Jurnal ASPIKOM, 3(6), 1200. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i6.333
Setyanugraha, R. S., & Hasibun, R. R. (2020). Anteseden Loyalitas Konsumen Dariraha Pemberian Layanan Produk Internet Pt . Laxo. 5(Mei 2019), 21–30.
Shofiatul Mila, S. A. N. (2022). Peran Literasi dan Inovasi Digital dalam Meningkatkan Business Performance da Business pada UMKM di Kabupaten Pekalongan. 18(02), 212–227.
Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Strategi Pemasaran Dalam Mengukur Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148–154. https://doi.org/10.22225/kr.11.2.1423.148-154
Sumelka, W. (2016). Fractional calculus for continuum mechanics - Anisotropic non-locality. Bulletin of the Polish Academy of Sciences: Technical Sciences, 64(2), 361–372. https://doi.org/10.1515/bpasts-2016-0041
Susanti, A., Ismunawan, ., Pardi, ., & Ardyan, E. (2018). Tingkat Pendidikan, Literasi Keuangan, dan Perencanaan Keuangan terhadap Perilaku Keuangan UMKM di Surakarta. Telaah Bisnis, 18(1), 45–56. https://doi.org/10.35917/tb.v18i1.93
Tahir, T., Ihsan Said Ahmad, M., Rijal, S., & Hasan, M. (2021). Perilaku Berwirausaha UMKMSektor Kuliner dalam PerspektifLiterasi Digital. Proceeding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 1 no 8, 144–154.
Wahdiniwaty, R., Firmansyah, D., Suryana, A., & Achmad, A. (2022). Mystery in Marketing Management Products Post COVID-19 as a Model of Survival Strategy Towards the Awakening of Micro Small and Medium Enterprises ( MSMEs ) in the Digital Economy Era Abstrak. 4(1), 187–210. https://doi.org/10.15575/ks.v4i1.17397
Zahro, E. K. (2019). Kemampuan Literasi Digital untuk Meningkatkan Keuntungan Usaha pada Kalangan Pelaku Usaha Skala Kecil di Kota Surabaya.
Alhamdi, R. (2018). Pengaruh Kompetensi Dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Moderasi Di Patra Semarang Convention Hotel. Jurnal Pariwisata Pesona, 3(1), 130–137. https://doi.org/10.26905/jpp.v3i1.1877
Amelia, S. R., Fitriana, A., & Akbar, D. (2022). Jurnal E-Bis?: Ekonomi Bisnis Literasi Digital Dan Literasi Keuangan Wirausaha Wanita Dalam Pengelolaan Bisnis Online Pada Pertumbuhan Ekonomi Daerah Kabupaten. 6(2), 426–437.
Firmansyah, D., Suryana, A., Rifa’i, A. A., & Dr, D. (2022). Pmd (Pelatihan Media Digital) Sektor Usaha Mikro Dan Kecil Handycraft Bambu Di Kaa Sukabumi Guna Meningkatkan Pemasaran Online Berbasis Marketplace Di Era Ekonomi Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(10), 2805–2816.
Fitriasari, P., Himawan, B., Yanida, M., & Widyatama, A. (2021). Apakah Literasi Keuangan Dan Inovasi Digital Mampu Meningkatkan Kinerja UMKM Saat Menghadapi Covid – 19? Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 11(2), 195–202. https://doi.org/10.37859/jae.v11i2.2833
Garzoni, A., De Turi, I., Secundo, G., & Del Vecchio, P. (2020). Fostering digital transformation of SMEs: a four levels approach. Management Decision, 58(8), 1543–1562. https://doi.org/10.1108/MD-07-2019-0939
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks. Sage, 165.
Hamid, R. S., & Patra, I. K. (2019). Pengantar Statistika untuk Bisnis dan Ekonomi.
Hasibuan, R. R., & Pratiwi, A. R. (2021). Anteseden Repurchase Intention Aplikasi Shopee Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi Di Kabupaten Banyumas. Tirtayasa Ekonomika, 16(2), 253. https://doi.org/10.35448/jte.v16i2.10514
Iko Putri Yanti, W. (2019). Pengaruh Inklusi Keuangan Dan Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Kecamatan Moyo Utara. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1). https://doi.org/10.37673/jmb.v2i1.305
Kasendah, B. S., Wijayangka, C., Bisnis, P. A., Komunikasi, F., & Telkom, U. (2019). Kasendah literasi keuangan. 3(1), 153–160.
Octavina, L., & Rita, M. (2021). Digitalisasi umkm, literasi keuangan, dan kinerja keuangan?: Studi pada masa pandemi Covid-19. STIE Perbanas Press 2021, 11, 73–92. https://doi.org/10.14414/jbb.v11i1.2552
Pakidulan, U. S., Setiawan, T., Susetyo, D. P., & Pranajaya, E. (2021). Edukasi Literasi Digital: Pendampingan Transformasi Digital Pelaku UMKM Sukabumi Pakidulan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(7), 1599–1606.
Rosa, Y. Del, Idwar, I., & Abdilla, M. (2022). Literasi Keuangan dan Literasi Digital UMKM Kuliner Kota Padang Sebagai Penggerak Pemulihan Ekonomi Masa Pandemi Global Covid 19. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 24(1), 242–258. https://doi.org/10.47233/jebd.v24i1.352
Saepuloh, D., Firmansyah, D., Susetyo, D. P., & Suryana, A. (2022). Quadruple Helix Collaboration Concept As An Economic Recovery Solution After COVID-19. Economica, 10(2), 1–14. https://ejournal.upgrisba.ac.id/index.php/economica/article/view/4636
Sari, L. R., & Sugiyono. (2016). Pengaruh Npm, Roe, Eps Terhadap Return Saham Pada Perusahaan Farmasi Di Bei. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, Vol.5, 1–18.
Septiani, R. N., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16
Setyaningsih, R., Abdullah, A., Prihantoro, E., & Hustinawaty, H. (2019). Model Penguatan Literasi Digital Melalui Pemanfaatan E-Learning. Jurnal ASPIKOM, 3(6), 1200. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i6.333
Setyanugraha, R. S., & Hasibun, R. R. (2020). Anteseden Loyalitas Konsumen Dariraha Pemberian Layanan Produk Internet Pt . Laxo. 5(Mei 2019), 21–30.
Shofiatul Mila, S. A. N. (2022). Peran Literasi dan Inovasi Digital dalam Meningkatkan Business Performance da Business pada UMKM di Kabupaten Pekalongan. 18(02), 212–227.
Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Strategi Pemasaran Dalam Mengukur Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148–154. https://doi.org/10.22225/kr.11.2.1423.148-154
Sumelka, W. (2016). Fractional calculus for continuum mechanics - Anisotropic non-locality. Bulletin of the Polish Academy of Sciences: Technical Sciences, 64(2), 361–372. https://doi.org/10.1515/bpasts-2016-0041
Susanti, A., Ismunawan, ., Pardi, ., & Ardyan, E. (2018). Tingkat Pendidikan, Literasi Keuangan, dan Perencanaan Keuangan terhadap Perilaku Keuangan UMKM di Surakarta. Telaah Bisnis, 18(1), 45–56. https://doi.org/10.35917/tb.v18i1.93
Tahir, T., Ihsan Said Ahmad, M., Rijal, S., & Hasan, M. (2021). Perilaku Berwirausaha UMKMSektor Kuliner dalam PerspektifLiterasi Digital. Proceeding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 1 no 8, 144–154.
Wahdiniwaty, R., Firmansyah, D., Suryana, A., & Achmad, A. (2022). Mystery in Marketing Management Products Post COVID-19 as a Model of Survival Strategy Towards the Awakening of Micro Small and Medium Enterprises ( MSMEs ) in the Digital Economy Era Abstrak. 4(1), 187–210. https://doi.org/10.15575/ks.v4i1.17397
Zahro, E. K. (2019). Kemampuan Literasi Digital untuk Meningkatkan Keuntungan Usaha pada Kalangan Pelaku Usaha Skala Kecil di Kota Surabaya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bidasari, Sahrir, Goso, Rahmad Solling Hamid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.