Dampak Belanja Bantuan Operasional Perguruan Tinggi Negeri, Rupiah Murni dan Penerimaan Negara Bukan Pajak Terhadap Akreditasi Program Studi
DOI:
10.33395/owner.v7i4.1637Keywords:
Accreditation, State University Operational Assistance, Non-Tax State RevenueAbstract
Accreditation of current study programs as part of the quality of education, on the one hand, the higher education budget being disbursed by the government is getting bigger. The purpose of this study was to empirically examine the effect of State University Operational Assistance spending, Pure Rupiah spending and Non-Tax State Revenue spending on the Accreditation of State University A/Excellent Study Programs in Indonesia. This research is a causal research with a quantitative approach. The population in this study are State Universities under the Ministry of Education, Culture, Research and Technology. The sampling technique used purposive sampling. The data used is secondary data in the form of performance reports. The data analysis technique used is panel data regression. The results of the study show that in terms of State University Operational Assistance Expenditures, Pure Rupiah Expenditures and Non-Tax State Revenue Expenditure simultaneously affect Study Program Accreditation. Partially, State University Operational Assistance Expenditures have a positive and insignificant effect on State University A/Excellent Study Program Accreditation. Pure Rupiah spending has a positive and significant effect on Accreditation of A/Excellent Study Programs in State Universities. Expenditures of Non-Tax State Revenue have a negative and significant effect on the Accreditation of State Higher Education A/Excellent Study Programs
Downloads
Plum-X Analityc
References
Amany, T. S., Maharani, D. P., & Firmansyah, A. (2020). Peran Pendapatan dan Ukuran Badan Layanan Umum Terhadap Akreditasi Badan Layanan Umum Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara (PKN), 2(1). https://doi.org/10.31092/jpkn.v2i1.1004
Peraturan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi Nomor 5 Tahun 2019 tentang Instrumen Akreditasi Program Studi, Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi (2019).
Basuki, A. T., & Prawoto, N. (n.d.). Analisis Regresi Linear dalam Penelitian Ekonomi & Bisnis Dilengkapi dengan Aplikasi SPSS & Eviews (2016th ed.). PT RajaGrafindo Persada.
Carolina, M. (2021). Analisis Rasio Pendapatan APBN dan Akreditasi Pada Badan Layanan Umum Pendidikan. Jurnal Budged, 6(1), 132–151.
Davis, J. H., Schoorman, F. D., & Donaldson, L. (1997). Toward a Stewardship Theory of Management. Academy of Management Review, 22(1), 20–47. Academy of Management Review, 22(1).
Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi. (2021). Laporan Kinerja Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Tahun 2020.
Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi, R. dan T. (2020). Statistik Pendidikan Tinggi Tahun 2020.
Firman. (2018, October 23). Banyak pelamar CPNS terjegal kekosongan status Akreditasi Prodi. AntaraNews Kalsel.
Indrajit, R. E. (2006). Manajemen Perguruan Tinggi Modern (Vol. 1).
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4). https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X
Julia, T., & Sianturi, A. M. (2016). Pengaruh Penerapan Pola Pengelolaan Keuangan Badan Layanan Umum (PK-BLU) Terhadap Kinerja Finansial, Kinerja Non Finansial Dan Mutu Layanan Pendidikan (Studi Kasus Pada: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa). Jurnal Akuntansi, 3(1).
Kepala Pusat Data dan Informasi Iptek Dikti. (2020). Statistik Pendidikan Tinggi Tahun 2019.
Margaretha, E., & Simanjuntak, R. A. (2020). Dampak Belanja Sektor Pendidikan Terhadap Kualitas Pendidikan di Indonesia. Info Artha, 4(2). https://doi.org/10.31092/jia.v4i2.816
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2020 tentang Akreditasi Program Studi dan Perguruan Tinggi, Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia 1 (2020).
Menteri Riset dan Teknologi Republik Indonesia. (2020). Laporan Kinerja Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi (Kemenristekdikti) Tahun 2019.
Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2019 Tentang Bantuan Operasional Perguruan Tinggi Negeri, Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia 1 (2019).
Plt Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi, R. dan T. (2022). Laporan Kinerja Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi Tahun 2021.
Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi, Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia (2012).
Septiana, T. (2021). Jadi syarat daftar CPNS 2021, ini panduan untuk akreditasi kampus dan jurusan. Kontan.Co.Id.
Shaw, J. C. (2003). Corporate Governance and Risk: A Systems Approach. In Wiley Finance.
Suharti. (2019). Peran Perpustakaan Perguruan Tinggi Dalam Mendukung Akreditasi Program Studi. Buletin Perpustakaan, 2(2).
Sumarno, S., Gimin, G., & Nas, S. (2017). Dampak Biaya Kuliah Tunggal Terhadap Kualitas Layanan Pendidikan. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p184-194
Tamaa, F. S., & Widya, M. A. S. (2021). Pengaruh Citra Perguruan Tinggi, Akreditasi Prodi Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Prodi Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Tulungagung. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(1).
Wijatno, S. (2009). Pengelolaan Perguruan Tinggi Secara Efisien, Efektif dan Ekonomis Untuk Meningkatkan Penyelenggaraan Pendidikan dan Mutu Lulusan. Jakarta: Salemba Empat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Akidah Fitrah, Dodik Juliardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.