Pengembangan Model Konseptual Niat Pembayaran Pajak Pelaku E-Commerce

Authors

  • Sari Dewi Universitas Internasional Batam

DOI:

10.33395/owner.v5i2.447

Keywords:

Tax, Ecommerce, Intention, Knowledge, Awerness, Ethics

Abstract

Ecommerce transactions are one of the complex and growing types of transactions in Indonesia. Ecommerce trade is currently experiencing very rapid progress which is marked by a growing improvement in current technological advances, especially in the field of e-commerce. The largest state revenue can be seen from the 2019 State Revenue and Expenditure Budget of state revenues of 1,786.4 trillion rupiahs from taxes. The Ministry of Finance enforces the Minister of Finance Regulation Number 210/PMK.010/2018 concerning Tax Treatment of Trading Transactions Through Electronic Systems. In response to this, there is the potential for an exodus of e-commerce players to switch to using social media as a place for online buying and selling transactions. The payment intention factor for e-commerce transactions is based on three aspects, namely, knowledge and understanding of taxation. Internal influences in the form of taxpayer awareness, ethics, the use of information technology which is influenced by the external readiness of information technology, as well as the influence of the taxpayer's environment. This study aims to propose a conceptual model to identify the factors that influence the tax payment intention of e-commerce actors. This research is expected to provide suggestions to the Directorate General of Taxes regarding e-commerce taxpayers.

Downloads

Download data is not yet available.

        Plum-X Analityc

References

Ajzen, I. (1991). The Theory Of Planned Behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 50, 179–211.

Awaluddin, M., dan Sukmawati. (2017). Implikasi Theory Of Reasoned Action Dan Etika Dalam Meningkatkan Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Melalui Niat (Studi Kasus Pada Kantor Samsat Kabupaten Kepulauan Selayar). Al-Mashrafiyah, Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Perbankan Syariah, 1, 79–95.

Basri, Y. M., dan Surya, R. A. S. (2014). Pengaruh Keadilan, Norma Ekspektasi, Sanksi Dan Religiusitas Terhadap Niat Dan Ketidak Patuhan Pajak. Akuntabilitas, Vii(3), 162–176.

Bppk. (2014). Tax Gap Untuk Mengukur Kinerja Direktorat Jenderal Pajak. Retrieved August 28, 2019, From Https://Bppk.Kemenkeu.Go.Id/Id/Berita-Pajak/12649-Tax-Gap-Untuk-Mengukur-Kinerja-Direktorat-Jenderal-Pajak

Dewi, P. V., Sujana, E., dan Yasa, I. N. P. (2017). Pengaruh Modernisasi Sistem Administrasi Perpajakan, Niat Membayar Pajak, Dan Lingkungan Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Hotel Dan Restoran (Studi Empiris Pada Hotel Dan Restoran Di Kabupaten Bangli). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2).

Hanum, A. N., dan Sinarasri, A. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Adopsi E Commerce Dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Umkm ( Studi Kasus Umkm Di Wilayah Kota Semarang ). Maksimum, 1, 1–15.

Hardiningsih, P. dan N. Y. (2011). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak. Dinamika Keuangan Dan Perbankan, 3(1), 126–142.

Ibrahim, M., dan Mubarak, M. H. (2016). Budaya Etika, Niat Untuk Bertahan Dalam Organisasi Dan Kesesuaian Individu Dengan Organisasi Sebagai Mediator (Studi Pada Pt. Garuda Indonesia Medan). Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 1–19.

Kawengian, P. V. ., Sabijono, H., dan Budiarso, N. S. (2017). Pengaruh Lingkungan Wajib Pajak, Kontrol Keperilakuan Yang Dipersepsikan Dan Kewajiban Moral Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kelurahan Paal Dua Manado. Jurnal Riset Akuntansi Going Concern, 12(2), 480–494.

Kementerian Keuangan. (2019). Kemenkeu Tarik Pmk E-Commerce. Retrieved May 15, 2019, From Https://Www.Kemenkeu.Go.Id/Publikasi/Berita/Kemenkeu-Tarik-Pmk-E-Commerce/

Lukman, R. A., dan Fajriana, I. (2017). Pengaruh Sikap Fiskus, Lingkungan Wajib Pajak, Keadilan Pajak Dan Sistem Administrasi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Dalam Membayar Pajak (Studi Empiris Pada Wajib Pajak Orang Pribadi Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Ilir Barat I Pal.

Mahaputri, N. N. T., dan Noviari, N. (2016). Pengaruh Pemahaman Peraturan Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak Dan Akuntabilitas Pelayanan Publik Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 17(3), 2321–2351.

Mamahit, A. I., dan Urumsah, D. (2018). The Comprehensive Model Of Whistle-Blowing, Forensic Audit, Audit Investigation, And Fraud Detection. Journal Of Accounting And Strategic Finance, 1(02), 153–162.

Maulinda, A., dan Lasmana, M. S. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepatuhan Pengusaha Kena Pajak Badan Pedagang Pengecer Pada Kantor Wilayah Direktorat Jenderal Pajak Jawa Timur I. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, (1), 44–53.

Mutia, M (2014). Pengaruh Sanksi Pajak, Kesadaran Perpajakan, Pelayanan Fiskus, Dan Tingkat Pemahaman Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. Jurnal Akuntansi, (2), 1-12.

Nopiana, P. R., dan Natalia, E. Y. (2018). Analisis Sosialisasi Pajak Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Kepatuhan Pelaporan Spt Wajib Pajak Di Kepulauan Riau. Jurnal Benefita, 3(2), 277–290.

Oktaviani, R. M., dan Nurhayati, I. (2015). Determinan Kepatuhan Wajib Pajak Badan Dengan Niat Sebagai Pemediasi Dari Perspektif Planned Behaviour Theory. Prosiding Seminar Nasional dan Call For Papers, 163–175.

Pringgandana, K. A., dan Suaryana, I. G. N. A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak Wpop Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Gianyar. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 26(1), 340–369.

Putra, A. F. (2017). Pengaruh Etika, Sanksi Pajak, Modernisasi Sistem, Dan Transparansi Pajak Terhadap Kepatuhan Pajak. Jurnal Akuntansi Indonesia, 6(1), 1–12.

Sari, R. P. (2018). Kebijakan Perpajakan Atas Transaksi E-Commerce Taxation Policy On E-Commerce Transactions. Akuntabel, 15(1), 67–72.

Setiobudi, E. (2019). Kontroversi Pajak E-Commerce. Retrieved March 10, 2019, From Http://Www.Stie-Tribuana.Ac.Id/Kontroversi-Pajak-E-Commerce/

Sudrajat, A., dan Ompusunggu, A. P. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi , Sosialisasi Pajak , Pengetahuan Perpajakan , Dan Kepatuhan Pajak. Jurnal Riset Akuntansi Dan Perpajakan Jrap, 2(2), 193–202.

Suryani, L., dan Yushita, A. N. (2017). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif, Dan Kontrol Perilaku Persepsian Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Di Daerah Istimewa Yogyakarta Dengan Niat Mematuhi Pajak Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Profita Edisi 3, 986(5), 1–20.

Taryadi. (2016). Pengukuran Tingkat Kesiapan Adopsi E-Marketplace Bagi Umkm Batik Dengan Model E-Readiness. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 18–19.

Wahyuni, M., Sulindawati, N. L. G. E., dan Yasa, I. N. P. (2017). Pengaruh Sikap Dan Niat Berperilaku Patuh Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2).

Widiastuti, S., dan Budi, I. (2016). Analisis Pengukuran Tingkat Kesiapan Knowledge Management?: Studi Kasus Pusat Pengolahan Data Dan Informasi Badan Koordinasi Penanaman Modal. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (Snati), (90), 22–29.

Yoeanda, Q., Afifudin, dan Mawardi, M. C. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Kasus Wajib Pajak Op Pelaku E-Commerce Di Kota Malang). E-Jra, 07(08), 52–64.

Downloads

Published

2021-08-01

How to Cite

Dewi, S. (2021). Pengembangan Model Konseptual Niat Pembayaran Pajak Pelaku E-Commerce. Owner : Riset Dan Jurnal Akuntansi, 5(2), 442-449. https://doi.org/10.33395/owner.v5i2.447