Pengaruh Persepsi E-Commerce, Modal Usaha, dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Keputusan Berwirausaha di Pandemi Covid-19

Authors

  • Eva Risqita Listya Sari UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Dyah Pravitasari UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

10.33395/owner.v6i3.868

Keywords:

Accounting Information Systems, E-Commerce, Entrepreneurship, Venture Capital.

Abstract

Entrepreneurship among students is mushrooming. This is because students' thinking has changed. Those who have not done entrepreneurship because they have not realized the ability and intention to organize efforts to realize the dream of becoming a successful entrepreneur. This research has the aim of to analyze influence of e-commerce perception, venture capital and the use of accounting information systems in entrepreneurship decision-making in the Covid-19 pandemic. The population to be studied is all students of the Majoring in Sharia Accounting class of 2018, Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung State Islamic University. The study sample was 70 students selected by random sampling method. This research uses quantitative methods. The type of research conducted is associative. The method of data collection used is to distribute questionnaires. The results of this study showed that the perception of e-com merce and the use of accountin g infor mation systems had a pos itive and sign ificant effect on entre preneurship decisions in the Covid-19 pandemic, venture capital had no effect and was insignificant to entrepreneurship decisions in the Covid-19 pandemic. If tested simultaneously, it shows that the three variables, namely perceptions of electronic commerce, venture capital and the utilization of accountancy information systems, affect entrepreneurship decisions at Covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

        Plum-X Analityc

References

Aditya, R., & Febriyanti, D. (2021). The effect of e-commerce on entrepreneurial decision making using an android application-based accounting information system as a moderating variable. Islamic Accounting Journal, 1(1), 12–24.

Akbar, D. M. A., & Alam, S. N. (2020). E-Commerse Dasar Teori Dalam Bisnis Digital. Yayasan Kita Menulis.

Anggraini, P. (2017). Pengaruh Motivasi, Mental dan Modal Usaha Terhadap Minat mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Jember untuk Berwirausaha. Universitas Muhammadiyah Jember.

bps.go.id. (2021). Tingkat Pengangguran Terbuka Menurut Provinsi (Persen), 2020-2021. Bps.Go.Id. https://www.bps.go.id/indicator/6/543/1/tingkat-pengangguran-terbuka-menurut-provinsi.html

Darmawan, I. (2021). Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa Melalui Pendidikan Kewirausahaan Berbasis Caring Economics. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 18(1), 9–16. https://doi.org/10.21831/jep.v18i1.40035

Dewi, S. K. S. (2017). Konsep dan Pengembangan Kewirausahaan di Indonesia (1st ed.). Deepublish Publisher.

Erlinda, & Astuti, R. (2019). Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha Yang Dimoderasi Oleh Pendidikan Kewirausahaan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Aceh). Jurnal Ilmiah Manajemen Muhammadiyah Aceh, 9(2), 101–114. https://doi.org/10.37598/jimma.v9i2.985

Hamdani, A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pengetahuan Kewirausahaan,Terhadap Minat Berwirausaha Ekspektasi Pendapatan dan E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Pembangunan Nasional “. Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta.

Lovita, E., & Susanty, F. (2021). Peranan Pemahaman E-Commerce dan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Minat Kewirausahaan. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 47–54.

Lubis, P. K. D., & Maha, J. M. (2021). Pengaruh Mental Dan Modal Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa Pendidikan Pendidikan Ekonomi Universitas Medan. Jurnal UNIMED, 10(1), 50–61.

Marshall B. Romney. (2018). Sistem Informasi Akuntansi Accounting Information Systems. In Lembaga Informasi:Bandung (Vol. 3, Issue 2).

Meifa, Y. T., & Sanjaya, V. F. (2022). Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 65–86.

Muntari. (2007). Hubungan Antara Besarnya Modal Usaha Dan Kesulitan Pemasaran Dengan Tingkat Pendapatan Pengusaha. Universitas Sanarta Dharma Yogyakarta.

Nurlaila, C., & Fitriah, H. (2021). Pengaruh E-Commerce, Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi dan Modal Usaha Dalam Pengambilan Keputusan Mahasiswa Untuk Berwirausaha. Indonesian Journal of Innovation Studies, 15, 1–13. https://doi.org/10.21070/acopen.4.2021.3032

Pramiswari, D. A. A., & Dharmadiaksa, I. B. (2017). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. E-Jurnal Akuntansi (2017) 2017(1) 261-289 ISSN: 2302-8556, 20, 261–289.

Rahmidani, R. (2015). Penggunaan E-Commerce Dalam Bisnis Sebagai Sumber Keunggulan Bersaing Perusahaan. Seminar Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi(Snema) Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang, 5(1), 345–352. http://www.apjii.or.id/v2/index.php/read/article/apjii-at-media/133/2012-pengguna-internet-di-indonesia-

Romney, M. B., & Steinbart, P. J. (2015). Sistem Informasi Akuntansi Edisi 13. Salemba Empat.

Santoso, S. (2016). Sistem Transaksi E-Commerce Dalam Perspektif Kuh Perdata Dan Hukum Islam. Ahkam: Jurnal Hukum Islam, 4(2), 217–246. https://doi.org/10.21274/ahkam.2016.4.2.217-246

Sari, B., & Rahayu, M. (2020). Pengaruh Lingkungan, Pendidikan Kewirausahaan dan Penggunaan E-commerce pada Peningkatan Minat Berwirausaha Mahasiswa FEB UPI YAI. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 2(3), 23.

Sirait, E., & Setyoningrum, A. A. D. (2022). … Modal Usaha Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Motivasi Berwirausaha Mahasiswa Kemaritiman Di Masa Pendemi Covid-19. Jurnal Ekonomi, Sosial & …, 3(5), 87–98. https://jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/690

Wardani, N. T., & Dewi, R. M. (2021). Pengaruh Motivasi, Kreativitas, Inovasi dan Modal Usaha terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 93. https://doi.org/10.26905/jmdk.v9i1.5806

Wirdasari, D. (2009). Teknologi E-Commerce Dalam Proses Bisnis. Jurnal SAINTIKOM, 7(2), 324–335.

Downloads

Published

2022-07-02

How to Cite

Sari, E. R. L. ., & Pravitasari, D. . (2022). Pengaruh Persepsi E-Commerce, Modal Usaha, dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Keputusan Berwirausaha di Pandemi Covid-19. Owner : Riset Dan Jurnal Akuntansi, 6(3), 2953-2964. https://doi.org/10.33395/owner.v6i3.868